دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد واحد خـــوی

بکوش تا براى پاسخگویى در روز پرسش و حسابرسى آماده باشى و بدان ! حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سخت تر است .حضرت علی (ع)

دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد واحد خـــوی

بکوش تا براى پاسخگویى در روز پرسش و حسابرسى آماده باشى و بدان ! حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سخت تر است .حضرت علی (ع)

حسابداری بخشی از هنر نوشتن است ،و هنر نوشتن است که تمدن بشر را پدید آورده است.حسابداری تصاویر مالی را نه با رنگ بلکه با اعداد ترسیم می کند.

بایگانی

حسابداران بدانند! (فن کاریابی حسابداری)

شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۹ ب.ظ

به نام خداوند و سلام
هر روز تعداد فارغ التحصیلان حوزه های مالی بیشتر می شود و این دغدغه بسیاری از افراد شده است به علاوه اینکه تعداد دیگری هم بنا به دلایلی از کار قبلی خود انصراف داده اند به این جمع اضافه می شوند . البته شرایط و اوضاع هم بی تقصیر نیست ولی مطمئنا نباید دست روی دست گذاشت و منتظر اتفاق جدیدی باشید. من با برخی از افراد که صحبت می کنم دقیقا به همین نتیجه میرسم .

در همین بازار به ظاهر اشباع شده و پر تردد ، هنوز شرکتها و موسسات بسیار زیادی نیازمند همکاری یک نیروی توانمد و با انگیزه هستند و جالب تر اینکه هر چقدر جستجو می کنند ، نمی توانند آن نیروی مد نظر خود را پیدا کنند. البته حساسیت مدیران این دسته از شرکتها و عدم اطمینان به موسسات حسابداری در اعزم نیرو هم مزید بر علت است .
با همه توصیه هایی که کارشناسان مبنی بر کسب تجربه دارند و در ادامه تاکید بر توانمندی و انگیزه فردی ، چند نکته کلیدی در خصوص نحوه جذب شدن در بازار کار خدمت شما ارائه می کنم و امیدوارم بتواند تا حدودی به حل این گونه مشکلات کمک کند.
اهمیت ندادن به جایگاه تحصیلی 
از مهمترین اشتباهات حسابداران ، علی الخصوص تازه کارها ، کم اهمیت شمردن اطلاعات و دانسته هایشان است . به عنوان مثال این جمله  را خیلی از فارغ التحصیلان رشته حسابداری مطرح می کنند : ما فقط فارغ التحصیل هستیم و هیچ تجربه و اطلاعاتی از حسابداری نداریم . با تجربه موافقم و لی با اطلاعات نه . یک کارشناس رشته حقوق برای مجوز پروانه وکالت موظف به گذراندن دوره کارآموزی در دادگستری می باشد. و این نشان می دهد که لازمه شرکت در دوره کارآموزی ارائه مدرک کارشناسی می باشد. حسابداری که فارغ التحصیل شده یک کارشناس است که موظف است با پشت سرگذاشتن بازار کار مجوز فعالیت در بازار کار را بدست آورد. متاسفانه اگر این افراد باور نداشته باشند که یک کارشناس محسوب می شوند و اطلاعات خیلی زیادی نسبت به یک فرد غیر کارشناس وباتجربه کار حسابداری دارند که باید این اطلاعات را از پلمپ خارج کنند و درگیر کارهایی اجرایی نمایند.
اعتماد به نفس ضعیف
اشتباه دوم که جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده ، شامل هر دو گروه می شود ، با تجربه و بی تجربه . نداشتن باور به توانایی مسبب اصلی ضعیف شدن اعتماد به نفس است . حداقل کار ممکن برای بالابردن این ویژگی ، مطالعه یک کتاب خیلی خوب در زمینه موفقیت است . بیشترین کارممکن هم این است که افراد فقط باور کنند که می توانند . وقتی این فعل در ذهن شما نقش ببندد هر کاری که مورد نظرتان است پیاده سازی می کنید . برنامه ریزی در دستور کار شما قرار می گیرد و برای دفاع کردن از ادعای خود لحظه ای هم کوتاهی نمی کنید. چند نمونه جمله از افراد بدون اعتماد به نفس و بالعکس، افراد دارای اعتماد به نفس ضعیف : بعید میدونم با سابقه و تجربه کم بتونم جایی استخدام شوم ! در عوض افراد با اعتماد نفس بالا  : باید برروی اعتبار و کسب تجربه خود زمان بزارم و با چند تن از دوستانم که تجربه خوبی در حسابداری دارند مذاکره کنم . بهترین کار در حال حاضر شرکت در دوره های آمادگی معتبر و ارزان مانند فنی حرفه ای است .
قاطع نبودن در تصمیم گیری 
اشتباه سوم ، باز گذاشتن دریچه گوش است . شما نباید این دریچه را برروی هر کسی باز کنید و اجازه دهید هر حرف و سخنی شما را تحت تاثیر قراردهد . البته این خوب است که نظرات و انتقادات را به خوبی گوش کنید و معایب و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید ولی نباید افراط داشته باشید و بگذارید رقیبان و حسودان درباره شما اظهارنظر بی مورد کنند و فقط حرفهای ناامید کننده به شما دیکته کنند. رعایت دو مورد قبلی پیش نیاز اصلی  عدم بوجود آمدن این اشتباه می باشد.
عدم بروزرسانی صحیح 
یکی دیگر از اشتباهات سرزده از حسابداران ، تلاش های بدون جهت می باشد. یکی از این تلاش های بی مورد ، مطالعه بی هدف کتابهایی است که به جز سردگمی ، چیز مفیدی عاید شما نمی شود . به عنوان مثال با یکی از دانشجویان که علاقمند به یادگیری مباحث مالیاتی بود و نمرات خوبی هم کسب کرده بود برای آموزش  به من مراجعه کرد و درخواست خود را مطرح کرد . من با سوالاتی که از ایشان کردم متوجه شدم کتابهای درسی و کمک درسی متعددی را مطالعه کرده حتی در دروس پایه و عمومی ، ولی یکبارهم کتاباستانداردهای حسابداری ، قانون مالیاتهای مستقیم و قوانین مالیات بر ارزش افزوده را مرور نکرده و فقط برای خودش انتظار بیجا ایجاد نموده است . این کتابها ابزار کار حسابداری است . اگر نقاط ضعفی دارید حتماً برای تحکیم آنها تلاش کنید.
عدم جنب و جوش 
کم تحرکی اشتباه دیگری است که بازهم تعداد زیادی از حسابداران مرتکب می شوند ، منظور اصلی از این اشتباه ، خستگی زودرس حسابداران می باشد. حالا این خستگی و کسل شدن ممکن است در حین جستجوی بازاریابی کار ، در بطن اجرای کار و یا در مرحله خیلی  بالاتر گریبان گیر افراد حسابدار شود. داشتن انگیزه و علاقه وافر ، از اصلی ترین سلاح ها برای مبارزه با این بخش می باشد. البته عدم جستجوی بی مورد هم می تواند از عوامل مهم دامن زدن به این خستگی ها باشد . به عنوان مثال اینکه فقط مجلات ، روزنامه ها هم می توانند برای فرد جویای کار ، کانال ایجاد کنند ، این در صورتی است که دوستان ، همکاران ، اساتید ، سایتهای تخصصی و خبری ، می توانند زمینه ساز ایجاد آگاهی بیشتر در این زمینه باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۹
Masoud_doran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی